Thursday, February 11, 2010

"buat baik di balas baik, buat jahat di balas jahat" ya ke?


post ni spttnya utk kejadian semalam (10/2/10)

"buat baik di balas baik
buat jahat di balas jahat"

kadang2 kamu ada terfikir tak yang peribahasa ni tak boleh pakai...sy rasa peribahasa ini tidak selalunya blh dipakai terutamanya utk org yg baik mcm sy ni..knape? meh kita lihat bbrp kejadian yg menimpa bila sy berbuat baik..

1. di parking lot kereta saya di halang oleh sebuah kereta. kerana tidak mahu kereta orang lain mengalami kecalaran mencari pelbagai ikhtiar utk keluar dan akhirnya menyebabkan kereta sy tercalar..sdgkn dia kereta itu berslh kerana menghalang sy...TP.. bila sy meghlg kereta org, kereta sy dikemikkan dan tayar di tembuskn dgn objek tajam shgga tayar sy pancit...sedih x?

2. saya menghadiri mesyuarat di luar kwsn pjbt.usai mesyuarat kwn sy minta bantuan sy utk hntrnya ke stesen bas. sy pn hntr.lps hntr sy trus pulg ke pjbt ttp on d way terserempak dgn rakan sekerja...then sampai d pjbt, sy dtuduh mengular/berfoya-foya pd waktu kerja...aduhh..sedih..!

3. d saat kwn kesempitn wang, sy hulurkn bantuan kwgn. ttp sperti prinsip sy, kalu nk tlg jgn kecoh..tgn kanan memberi, tgn kiri xthu pape...jd kwn sy tu xthu dia telh dibantu kwgn dr sy. dia rasa wang tu dr org lain n lain andaian tpp tidak terfikirkan sy kerana dia dh cop saya KEDEKUT...

4. seorg rakan sekerja tlh melakukan kesilapan dan disedari oleh doktor ketika sy mengambil alih tugas itu.akhirnya sy dimarahi. tetapi saat sy ada melakukan kesilapan dan disedari doktor ketika kwn sy mengambil alih tugas dr saya "dia xbgtau pun...", "dia kata mcm ni" dll menjtuhkan keslhn ke atas sy...kita bkn main nk jg muka org lain, tp org lain..hurmm..

5. saya berkongsi satu perniagaan nasi dgn 2 org lg rakan..saat dia ada kelas sy take care everything..amik nasi, kutip wang, n edarkn ke blk2 n 3 blok yg berlainan ttp saat sy ada kelas. bussiness stop trus..tp duit dbahagi sama rata...mcm kena buli plak


dll..mls nk fikir..kalau ada mslh i'm not the one yg jenis suka fikir psl mslh..let it go except hari2 PMP happens

so,

adakah ini dipanggil baik yang xbertempat atau dgn kata kasar BODOH?..
i'm just don't want to hurt other people..

1 comment:

zati_nadia said...

Alahai...ini lagi se luahan yang menyentuh porasaanku...huhu...

Hidup memang penuh dugaan..
Dunia memang penuh ketidakadilan...

But always remember that....

Yang dilabel BODOH itu hakikatnya ialah ORANG YANG MENZALIMI DIRI SENDIRI..

Segala KEBAIKANMU itu PASTI DIBALAS..
Walau bukan di dunia...YANG PASTI!!..di AKHIRAT..^_^

Yakinlah...

Tiada istilah "baik yang tak bertempat"...BAIK ITU ADA PADA SETIAP TEMPAT...depends on bagaimana kita manifestasikan "kebaikan" itu pada tempatnya...

La haulawala quwata illabillah...

Tiada daya melainkan upaya dan MAHA KUASA dan KUATnya ALLAH..yes! we don't want to hurt other people but bare in mind...kita tak kan pernah mampu utk puaskan semua orang..

JANGAN PERNAH KECEWA DENGAN KEBAIKAN YANG TAK TERBALAS DI DUNIA..tapi KECEWALAH DENGAN KEBURUKAN YANG TAK TERBALAS DI DUNIA..kerana seringan-ringan balasan atas dosa yang kita lakukan hanya ada di dunia...dan seindah-indah balasan atas kebaikan di dunia hanya ada di SYURGA.

..Bencikan DUNIA..tapi CARI DUNIA...
..Cintakan AKHIRAT..tapi JANGAN TAMATKAN RIWAYAT...