Saturday, February 13, 2010

why i become a nurse?

saya sering berfikir kenapa saya ditakdirkan menjadi nurse ya? sedangkan saya tidak menyukainya...saya sering rasa malu untuk mengaku saya ni sebagai seorang nurse..rasa macam low self esteem..yelah kita waktu sek rendah hebat! sekolah menengah pn hebat tp allih2 jd nurse..terasa mcm malu plak kt kwn2 yg dulu..walaupun saya nurse yg berijazah tp org masih tidak faham perbezaan antara nurse yg biaas dengan nurse yg berijazah..sy pn xfaham perbezaannya..

ada satu kejadian di mana ketika saya bekerja di hosp private. anak kepada bekas guru seklah saya telah dimasukkan ke wad di mana sy bekerja..ketika itu saya masih br bekerja jd memakai baju biasa, bkn uniform nurse. dia ingatkan sy doktor pelatih dan dengan bangganya dia pn berbangga dengan murid2nya yg turut doktor..aduhai dalam hati "sy nurse cikgu" setelah 2 hr dia anggap sy doktor sy mengambil kptsn utk mengatakan sy ni nurse "cikgu, sy bukan doktor, nurse cikgu" reaasi cikgu saya "hah..nurse" sambil gelak. ketika itu aduh rasa macam hina n tak tahu nk sorok mana muka saya...selepas kejadian itu dia tak mintak dh sy tlg tgk2kn anak dia..yelah pdgn msykt skrg doktor berpengetahuan, nurse org suruhan doktor je...kejadian itu menambahkan lagi rasa malu saya utk mengaku sebagai nurse...

knape ek sy ditakdirkan sbg nurse?saya tahu semua aturan Allah itu ada sebabnya tp kdg2 rasa berdosa juga kerana menyalahkan takdir ini...tp saya kuatkan hati mengatakan sabar..Allah sentiasa menteapkan yang terbaik untuk hambanya.kita xthu rahsia Allah. Allah xkn aniayai hambanya. Allah itu maha penyayang dan maha mengetahui..sy selalu berdoa moga hidup sy sebagai nurse ini dpt membw sy ke jln syurga..

kepada kwn2 yg mempunyai rasa yg sama..terimalh hakikat ini dengan sebaik mungkin. yakinlah pada Allah. cuba untuk mencintainya..dan laksanakan tanggungjawab tersebut dgn sempurna...

kawan-kawan, doakan saya ya!

2 comments:

zati_nadia said...

Assalamualaikum ya sohabatku...

Huhu...sedihla bace luahan aja nie..~_~

Nak dinafikan...tapi itu realiti..
Nak di"iya"kan...cam tak patot..

Hm...utk nasihat bersama..

memang...fr my point of view..

kita as human being memang sangat2 susah utk puas dengan apa yg telah ditakdirkan Allah utk diri kita.

Cuba kita muhasabah balik...

Jika kita sebagai atendan?..puaskah?
Jika kita sebagai nurse u29?..puaskah?
Jika kita sbg nurse u41?..puaskah?
Jk kta sbg dr?...puaskah?
Jk kita sbg pengarah spital?..puaskah?
Jk kta sbg dato' or seangkatan dgnnya??puaskah?
Jika kt sgt2 dipandang tinggi oleh masyarakat??...puaskah?
Jika kta jadi sekaya-kaya makhluk..puaskah?

carilah "sebagai"2 yang lain...yang pasti, kita memang takkan rasa puas jika kita sandarkan harapan kita pada dunia.

Manusia seringkali tak puas dengan apa yang ada sebab kita sentiasa mahukan apa yang ada pada orang lain tp tak ada pada diri.

Ya, tiada salahnya utk kita berusaha mendapatkan sesuatu yg baik yang kita lihat ada pada insan lain. Tapi harus diingat...tiap manusia itu berbeza2 takdirnya. kita takkan jadi 2 individu berbeza. kita punya takdir tersendiri itulah yg menunjukkan MAHA BERKUASANYA ALLAH dan MAHA ATURNYA ALLAH menyusun takdir hamba2Nya.

Berbahagialah kawan atas apa yang telah ditakdirkan buat setiap "kita"..

Bahagiakan dirimu sebagai seorang misi u41.
Mengharapkan pujian..penghargaan manusia..hanya sia-sia.
Didiklah dan ikhlaskanlah hati kita utk redha dengan posisi kita waktu ini..
Biar kita tidak hebat di mata dunia..
Asalkan kita hebat di mata Akhirat..

Lakukanlah apa yang sewajarnya sebagai muslim mukmin n muttaqin. Sudah tentunya kita akan menjadi insan yang luar biasa dan bukan biasa2..

jika u29 n u41 yang mahu kita beza2kan..
or jika dr dan misi yang mahu kita double-standardkan...itu semua sifatnya sementara.. jangan mudah tertipu.

Percayalah...Allah telah meletakkan kepercayaan atas apa yang kita tanggung skrg. Dia takkan bagi apa yang kita mahukan tapi dia beri apa yang kita perlu..itu tanda MAHA SAYANG ALLAH terhadap kita.

Lakukan setiap amanah yang dipertanggungjawabkan atas kita dengan seikhlas-ikhlas.sesungguh-sungguh..sebetul2nya..

Allah itu tak pernah double-standardkan hamba2Nya mengikut pangkat duniawi...apa yang beza...TAQWA...

rebutlah ia....jauhi diri dr merebut yang FATAMORGANA...

InsyaAllah...jika TAQWA yang direbut...hidup tidak akan gusar melihat kelebihan duniawi yang ada pd insan lain...diri takkan gelisah dengan ujian dunia...diri takkan hampa dengan hidup tanpa sanjungan...kerana diri yakin...semua itu BUKAN PENGHUJUNG MATLAMAT...sebaliknya..ALLAH LAH MATLAMAT UTAMA...Allah GHOYATUNA!!

...n WHY U BECOME A NURSE???

BECOZ ALLAH WANNA U 2 BECOME A NURSE..NOT ORDINARY NURSE..BUTTTT...THE EXCELLENT MUSLIMAH NURSE..ALLAH KNOW d BEST FOR U, ME n ALL OF US...^_^..

Mada mada Dane....Perjalanan Masih Jauh utk ditempuh...

...song for u my fren....

http://www.youtube.com/watch?v=JbKDDT0wgbY

ana muslim said...

sy rasa jd nurse lg better..lbh tahu utk menguruskan org sakit...ditakdirkan kalau parent kita sakit..we kn0w how to manage them..klu suh doktor, mmg terkangkang2 la...so, jd nurse ni, blh jg jd anak yg baik..
pape pun, i'm proud to be a future nurse