Wednesday, March 31, 2010

Peristiwa semalam 28/3/2010

Pada 28/3/2010 yang lalu saya mempunyai banyak urusan kewangan di beberapa tempat. Terdapat beberapa tempat memerlukan saya mempertaruhkan banyak waktu dr 24 jam yang saya miliki..Keadaan ini memberi peluang kepada saya untuk memerhatikan gelagat orang ramai disekeliling saya dan menilai sikap saya apabila berada di situasi berkenaan..

mari kita analisis

di tempat yang pertama..Lokasi A

Kita boleh kelaskan kepada 3 golongan umur di sini..golongan warga emas (60-70 tahun), golongan pertengahan (40-59) dan golongan dewasa (20-40)..apabila golongan warga emas duduk bersebelahan, mereka akan menegur sapa dan bercakap-cakap tidak perlu tunggu sapa yg menegur dahulu.., apabila warga emas duduk bersebelahan golongan pertengahan dan golongan dewasa, sikap menegur sapa tidak terjadi dan kebiasaannya warga emas akan memulakan proses penegur sapaan..tp tu pn golongan dewasa akan tanya 10 patah, jawab sepatah manakala golongan pertengahan tanya 10 patah jawab 5 patah..

disini, kita dapat simpulkan sikap mesra dan kasih sayang dlm masyarakat semakin merosot..dengan perkembangan teknologi, jalinan sosial semakin berkurangan..sekrg jika kita ingin menyampaikan sesuatu, tidak perlu lagi face to face..kita hanya perlu berjumpa dengan PC sahaja..ada cerdik pandai mengatakan bahawa, semakin canggih dunia, semakin kita menuju kepada kemusnahan...saya rasa betul kot..dalam cerita2 kartun yang memaparkan dunia millenium, dunia yg penuh dgn robot2 dan dunia di mana manusia bergantung spnhnya pada teknologi..tidak lama kemudian dunianya akan musnah...

di tempat yang kedua...Lokasi B

seorang penjaga tiket terpaksa meninggalkan kaunter tiket kerana perlu mencopykan sesuatu..ketika itu terdapat ramai sangat orang menunggu servisnya..dah la ramai..jumlah yang baru dtg bertambah-tambah..maka dek kerana tidak sabar, adalah beberapa org yang menekan sendiri button utk dptkan tiket..tdk lama kemudian pak guard dtg dan menyuruh "tunggu2, sabar2..jgn tekan n amik tiket lg"

kesimpulannya

>>1. penjaga tiket tak spttnya meninggalkan kaunter tanpa mencari pengganti..dh nampak org ramai..pandai2 lh cri org ganti..ini dapat mencalarkan imej perbankan tersebut dan memberi persepsi kepada pelanggan servis yang ditawarkan tidak bagus..

>>2. untuk pengambilan tiket, tiada kemudahan beratur..jd apabila penjaga tiket itu dtg orang berebut2 utk dptkan tiket..tiada lg istilah first come first served

>>3. kita kena pandai mencari peluang utk berebut, mencari space yg strategik spy penjaga tiket tu nmpk kita dan perlu melontarkan suara dengan jelas..jika tidak dalam keadaan sedemikian, sampai org dh xdelah br anda dapat tiket..itu lah yg terjd pd saya..yelah dh yg ramai berebut tiket tu lelaki, xkn sy nk menyelit di celah2 lelaki...dalam hati geram juga..yelah kita mengejar masa dan dtg dulu...beginilah manusia kn..sentiasa fikirkn diri sendiri dahulu..

di tempat yang ketiga..Lokasi C

hanya sebuah mesin ATM yang berfungsi, 2 lagi tidak berupaya untuk mengeluarkan wang menyebabkan barisan di mesin ATM yang bernyawa itu panjang kira-kira dalam 15 org..ruang di dalam bilik itu sempit menyebabkan barisan panjang itu berbentuk L dan melimpah keluar dari bilik itu.

kesimpulannya;

>>>1.

sedang beratur dlm barisan yang panjang tetapi berbentuk L di sebuah mesin ATM, ketika itu saya berada di sendi L..tiba-tiba dtg 2 org seorang lelaki dan seorang wanita mencelah di sendi L..igtkan dia hendak ke mesin deposit di sebelah sana maka memberi peluang untuk lalu..tp hello...suka suki ati dia je terus menetap di sendi L itu..buta ke, xnmpk ke org tgh beratur ni..muka saya dh berubah kegeraman..yelah kaki kita sudah mula mengeluarkan simptom2 lenguh..dalam 5 minit kemudian lelaki yang mencelah mula perasan perubahan wajah saya, maka dia pun mula faham dan melarikan diri..tidak pasti ke barisan belakang atau terus tidak jadi untuk mengambil wang..tetapi perempuan itu..aduhh..

saya malaslah nk menyuarakan ketidakpuasan hati hanya menahan gelodak rasa dalam hati dan bermonolog dengan diri sendiri..wahai adik..don't be selfish!..jika kamu nk cepat org lain pn nk cpt..kamu xmalu ke potong barisan, kamu xrasa bersalah ke..org lain penat2 beratur kamu suka2 je memotong..

hurmm..kalau sy berani kata "adik..sila beratur belakang..kamu dh potong line ni"..mesti sy xmengumpat akan dia..

>>2.

terdapat org yang br dtg melihat org hanya beratur di sebuah mesin..sy pasti mesti mereka berkata "la..knape beratur di situ saja..ada lg kn mesin ni..." atau "panjangnya barisan..kenapa mesin 2 lagi ni rosak ke..ak nk cuba lah..mana thu mesin ni elok". maka diorg pun ke mesin ATM yg tidak berfungsi itu..org yg br dtg dr org yg br dtg ni melihat ada org d mesin yg rosak itu pn beratur dan terus beratur di belakang mereka..org yang sedang beratur di barisan yang pnjg ni xde satu pn buka mulut bgthu pd org2 tersebut mesin tidak dapat digunakan..tidak lama kemudian, terdpt 2 org yg prihatin mengatakan "jangan2 beratur situ...beratur sini..mesin tu xleh keluar duit"

kesimpulannya..

jk kita ni warga prihatin, mesti kita dh bgtau pd org yg br dtg tu mesin xdpt digunakan. terpulanglah mereka nk percaya atau tidak..jika kita ni warga yang peramah dan berani menyuarakan pendangan xdelah org terus tertipu..kesian org yg br dtg tu..

ok..dari perkongsian ini..marilah kita sama-sama mengambil iktibar..

No comments: